אזור אישי

טיפולים מומלצים להפחתת החרדה

נצפה

5

פעמים

אנחנו רואים בכל העולם עלייה בתופעות כמו חרדה וכיוצא באלו. יש מחקרים המצביעים על כך שהופעתן של הרשתות החברתיות תורמת למגמה הזו ואנחנו גם צריכים להגיד ביושר, מדינת ישראל היא מדינה בה אנחנו, האוכלוסייה האזרחית, מתמודדת עם אירועים לא פשוטים מה שמעורר הרבה פעמים תחושות של חרדה ואי שקט. חשוב לומר באותה הזדמנות כי חרדה היא ממש לא גזרת גורל. קיימות דרכים להתמודד עם התחושות הלא נעימות הללו בהצלחה. 

נבין מה ההגדרה של חרדה קלינית 

אנחנו רוצים להפקיד בין שני מקרים. בפעם הראשונה אנחנו מדברים על מי שלעיתים מרגישים ביטחון או חרדה מסוימת. חשוב לזכור כי תחושת החרדה הכרחית לקיומנו כבני אדם. כלומר, על מנת שנוכל להגן על עצמנו מגורמים מסכני חיים, עלינו לחוש פחד. הפחד כמו מנתב אותנו ועוזר לנו להבין כי עלינו להתרחק או להישמר מנסיעה פרועה בכביש למשל או מיצירת מגע עם חוטי חשמל באופן לא בטוח וכן הלאה. 

מתי חרדה הופכת להיות בעיה? כאשר היא משבשת את איכות החיים. למשל, יש מי שחרדות מונעות מהם לישון כמו שצריך. יש מי שמפתחים אובססיה לניקיון או לפעולות אחרות בניסיון לקבל שליטה מחדש על חייהם אבל בצורה שמייצרת גם לא מעט נזק. נזכיר בנוסף כי יש מי שסובלים מתחושת חרדה כללית ויש מי שהפחד שלהם נסוב סביב עניין מסוים. למשל, מי שמפתחים חרדה חברתית או פחד קהל וכן הלאה. איך מתמודדים עם זה? יש כמה אפשרויות. 

מה אפשר לעשות כדי להתגבר על התחושות הקשות 

אמנם, תחושות כמו חרדה ופחד הן תחושות מאוד לא נעימות, אבל יש הרבה דרכים להתמודד איתן בהצלחה. הדבר הראשון אותו אנחנו צריכים להבין הוא שגם אם הרגשות עוצמתיים ומוחשיים מאוד, הם לא בהיכרח מתכתבים עם הנעשה במציאות. יתרה מזאת, הרי שאנחנו יודעים כי המוח האנושי מפתח סוג של התניה בעקבות חשיפה לדברים מסוימים, מה שמביא שוב ושוב את אותן התוצאות. זה נשמע אולי קצת מבלבל אז אנחנו נסביר שוב. הרגשות שלנו לא נמצאים בלב כמו שלימדו אותנו לחשוב, למרות שהן בהחלט יכולות להיות לא פשוטות. המוח הוא זה שמפרשת את הסיטואציה הקיימת ומזהה אותה בתור סוג של איום. למשל, בחורה הסובלת מחרדה בכל פעם כאשר היא מריחה ריח של מאפים, משום שעברה ניצול מיני בסמוך למאפייה, הרי שהיא סובלת מהתגובה של המוח לריח המאפים, למרות שהאיום כבר לא ממשי. זו כמובן דוגמא קיצונית ויוצאת דופן, אבל היא ממחישה את הכוונה. טיפול חרדה CBT , הוא בראש ובראשונה הכלי שלנו לשנות את ההתניות המובנות במוח כדי להפיג את תחושת המתח עד כמה שניתן. 

איך נראה הטיפול בתוך הקליניקה 

חשוב לציין כי טיפול חרדה CBT הוא טיפול אחד מיני רבים. אבל, בעוד מסגרת הטיפול הקלאסית עסוקה בניסיון לדבר על העבר וללמוד ממנו על העתיד, הרי שבטיפול CBT אנחנו ממש לא עוסקים במה היה בהיכרח, אלא אם הנושא רלוונטי לטיפול. במסגרת הטיפול, איש המקצוע מנסה להבין אילו התניות וקשרים מייצר המוח אשר מעוררים תחושות של חרדה. באמצעות כלים פרקטיים המטופל כמו לומד מחדש איך להתמודד עם הפחדים הללו בניסיון ליהנות מחיים מלאים וטובים יותר. 

מדובר על תהליך ארוך אשר בסופו נראה את התוצאות בשטח 

טיפול חרדה CBT הוא אמנם נחשב טיפול קצר ביחס לאלטרנטיבות. בעיקר, אנחנו יודעים כי מטרת הטיפול היא להביא תוצאות בשטח לנעשה בתוך הקליניקה. ועדיין, הנפש האנושית היא מנגנון מורכב ועלינו להיות ערים לנעשה בתוכה. אנחנו צריכים לקחת בחשבון כי זה לוקח זמן. תהליך הריפוי יכול להיארך וכל עוד נדע לבוא סבלניים לתהליך, כך הוא יהיה הרבה יותר אפקטיבי בסופו של דבר.

תפריט נגישות

רגע, יש לנו עוד להציע לך!

אנחנו מוסיפים סדנאות חדשות בכל יום, רוצה לשמוע עליהן לפני כולם ולקבל הטבות והנחות ייחודיות?

או

הרשמו לניוזלטר שלנו

או גם וגם ;)