אזור אישי

הרצאות הורות – מפגש אחד יכול לשנות כ"כ הרבה?

נצפה

5

פעמים

בשונה מתפקידים רבים אותם אנו ממלאים בימי חיינו, הרי שאיש איננו באמת מכין או מכשיר אותנו להיות הורים. גם לאורכה של ציפייה והכנה בת 9 חודשים, הרי שלא ניתן להתכונן הלכה למעשה אל ה-תפקיד של חיינו.

זהו לא רק תפקיד, זוהי גם תחושה; האהבה חסרת הגבולות כלפי היקרים לנו מכול. הדאגה אל הקטנטנים היקרים לנו, הרצון שהם יגשימו את עצמם, שיגדלו בנחת, הרצון להנחות אותם ולעזור להם, וגם… הרצון שלנו שדברים ייעשו כפי שאנו רוצים וחושבים שנכון.

ואכן, בעת שאנו נכנסים לנעלי ההורות הגדולים, אנו מגלים גם מגוון רחב של אתגרים, מוקדי חיכוך ומחלוקת, ורגעים של תסכול וחוסר אונים. זה טבעי לחלוטין, וזהו חלק בלתי נפרד מן התא המשפחתי.

ועם כל זאת, יש דרכים להתמודד, לרכוש כלים ולהיטיב עם התא המשפחתי. האחד עובר דרך הדרכה הורית, והשני כפתרון מהיר יותר (ולעתים אף כבילוי עם מספר חברים) באמצעות הרצאה העוסקת בעיקרי היסודות של הנלמדים בהדרכה.

הדרכה הורית? פעם לא היה נשמע כדבר הזה!

ואכן ההדרכות ההוריות הן חדשות באופן יחסי בנוף. הסיבה לכך טמונה בשינויים העצומים שהחלו להתהוות לאורכה של העת המודרנית.

בעוד שבעבר, התא המשפחתי המצומצם היה מוקף בבני משפחה המתגוררים בקרבת ההורים הטריים, הרי שכיום זוג הורים לתינוק חדש ימצאו את עצמם נדרשים לאתגר כמעט לבדם. הסבים והסבתות, דודים ודודות, עם כמה שהיו מעוניינים לסייע, לא תמיד מתגוררים בקרבת מקום, ומשאב הזמן גם הוא איננו בהכרח עומד לרשותם.

על קרקע פורייה זו, צמח והתפתח לו ענף חדש. הדרכת הורים המייצרת סביבה ניטרלית, מקבלת ומכילה המהווה הן מקום לפורקן עבור ההורים, והן מקור לבנייתה של תכנית פעולה והכוונה מעשית – כיצד לנהוג אל מול האתגרים שילדינו מציבים מולנו, וכיצד לעודד שינוי התנהגותי חיובי.

הדרכה הורית לעומת הרצאת הורים

ההדרכה ההורית קצובה במספר מפגשים בודדים, אך ישנם מי שנרתעים מן התהליך הכרוך בכך. חלופה שתוכל לספק הצצה ואף יותר מכך: להעניק טיפים מעשיים אותם ניתן לבצע לאלתר, היא הרצאת הורים.

על מנת שתידמה להדרכה הורית ככל הניתן, הרצאת הורות מרכזת בתוכה מגוון רחב של נושאים, ופועלת לצקת פרספקטיבה בקרב ההורים המאזינים, באשר לגישתם אל ילדיהם.

כך למשל, עיקרון מרכזי בהדרכה ההורית אומר כי השינוי בהתנהגות הילד מוכרח קודם כל לנבוע משינוי התנהגותי אצל ההורים. הורים אינם יכולים לבקש מילדיהם להשתנות, אך הם בהחלט יכולים לשלוט בתגובתם. כפועל יוצא מכך, שינוי בתגובתם בהדרכה ובהכרח יחולל שינוי גם בתגובת הילד.

לדוגמה: במקום לצעוק על הילד שוב ושוב כיוון שלא סידר את החדר. להודיע לו שבפעם הבאה כל צעצוע שלא ישוב למקומו, יילקח ויושב בעוד מספר ימים.

מתי נהוג לערוך הרצאת הורות?

הרצאות להורים יכולות להיערך במסגרתה של הרצאה בחוגי בית, ובה מספר הורים מתאגדים יחדיו ומזמינים מרצה באופן פרטי.

בגנים ובתי ספר, ישנם צוותים חינוכיים הנוהגים להזמין הרצאות להורי הילדים, וזאת כדי לסייע להורים ולעתים להציף סוגיות התנהגותיות הנכונות ושמתרחשות במסגרתו של המוסד החינוכי שהזמין את ההרצאה.

ההרצאות מלוות בדוגמאות מחיי היום יום, וכן מעניקות מענה 'לייב' לשאילת שאלות מצד קהל הנוכחים המציפים סוגיות עמן הם מתמודדים.

ובהחלט כן – עם סיומה של ההרצאה, תצאו עם סל של כלים פרקטיים אותם תוכלו ליישם הלכה למעשה גם אצלכם בבית. ומי יודע, ייתכן ותפגשו ב'טיפ הזהב' שיסלול את הדרך אל עבר הווי נעים עם ילדיכם.

תפריט נגישות

רגע, יש לנו עוד להציע לך!

אנחנו מוסיפים סדנאות חדשות בכל יום, רוצה לשמוע עליהן לפני כולם ולקבל הטבות והנחות ייחודיות?

או

הרשמו לניוזלטר שלנו

או גם וגם ;)